It is currently Sat Apr 10, 2021 3:25 pm



Reply to topic  [ 1 post ] 
Γεωμετρία εμπρόσθιας ανάρτησης 
Author Message
Μέλος Λέσχης
User avatar

Joined: Mon Jul 16, 2018 12:22 pm
Posts: 109
Unread post Γεωμετρία εμπρόσθιας ανάρτησης
Image

Γεωμετρία εμπρόσθιας ανάρτησης και οι κρυφές επιδράσεις από την διαφοροποίηση του "ίχνους"
Πριν μερικές μέρες είχαμε γράψει για την υπέρτατη κατασκευή του Θανάση Λέφα και για ακόμη μια φορά θα αναλύσουμε την γεωμετρία της εμπρόσθιας ανάρτησης βάση της επίδρασης από την διαφοροποίηση του ίχνους. Το ίχνος ή Trail είναι για δεύτερη φορά θυμίζουμε πως είναι μία απόσταση. Ποια απόσταση;; Όταν επεκτείνουμε τον διαμήκη άξονας συμμετρίας από τον πύρο περιστροφής της τιμονόπλακας έως ότου φτάσει στο έδαφος και ταυτόχρονα επεκτείνουμε και τον κατακόρυφο άξονα από τον άξονα του τροχού επίσης και αυτόν προς το έδαφος τότε αυτές οι δυο γραμμές καθώς τερματίζουν στην επιφάνεια του οδοστρώματος καλύπτουν μια απόσταση. Αν μετρήσουμε αυτή την απόσταση βρίσκουμε το ίχνος. Η ως άνω περιγραφή φαίνετε και στην παρακάτω εικόνα.

Image

Image

Η απόσταση ίχνος μας δείχνει το μήκος της επιφάνειας ελαστικού που έρχεται σε τριβή με το οδόστρωμα όταν η μοτοσυκλέτα βρίσκετε στην δική της ισορροπία. Ένα καλό παράδειγμα για να διαπιστώσουμε το ίχνος είναι αυτό την πιστωτικής κάρτας όταν την περνάμε στο μηχάνημα. Ενώ εμείς ωθούμε την κάρτα προς τα εμπρός υπάρχει ένας τροχός ολίσθησης που έχει την δική του πορεία, και ενώ εμείς ωθούμε την κάρτα αυτή θα ακολουθήσει την πορεία που της δίνεις ο κινούμενος τροχός ο οποίος βρίσκετε πάνω σε έναν άξονας οδήγησης. Αυτός ο άξονας οδήγησης είναι η αιτία που υπάρχει η σταθερότητα. Ο κινούμενος τροχός αν και είναι το αντικείμενο επαφής στην ουσία βρίσκετε πίσω από την κίνηση του άξονα οδήγησης. Η επιφάνεια δηλαδή που έχει την τριβή με κάτι είναι αυτό που μας καθορίζει την ισορροπία, ένα ακόμη παράδειγμα είναι πως πολλές φορές αφήνουμε τα χέρια από το τιμόνι και ισορροπούμε, αυτό γίνετε λόγω ύπαρξης του ίχνους, δηλαδή αν δεν υπήρχε το ίχνος δεν θα μπορούσαμε να τραβήξουμε τα χέρια μας από το σύστημα που κατευθύνει τον τροχό.


ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΤΟΥ ΙΧΝΟΥΣ
Από τα ανωτέρω κατανοούμε πως το ίχνος καθορίζει την σταθερότητα της μοτοσικλέτας. Όσο μεγαλύτερο μήκος έχουμε για το ίχνος τόσο μεγαλύτερη είναι η ευστάθεια της μοτοσυκλέτας. Αυτό συμβαίνει καθώς ο πίσω τροχός ακολουθεί για περισσότερη ώρα την πορεία που διαγράφει ο εμπρόσθιος τροχός όταν το ίχνος είναι “μακρύ”. Από την άλλη πλευρά το μεγάλο ίχνος απαιτεί υπέρτατες δυνάμει για να στρίψει μια μοτοσυκλέτα (σκεφτείτε τις μοτοσυκλέτες τσόπερ) και φυσικά μεγάλο τιμόνι για να μπορέσουν να δημιουργηθούν αυτές οι δυνάμεις. Επομένως το μικρό ίχνος (το μικρό είπαμε όχι το μη υπαρκτό) μπορεί να έχει επιπτώσεις σε πολύ γρήγορες αλλαγές πορείας της μοτοσικλέτας από μικρή κίνηση του τιμονιού, ποιο ελαφριά αίσθηση αλλά και λιγότερη ευστάθεια της μοτοσικλέτας από μόνη της.

Ο ΚΛΑΣΙΚΟΣ ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΙΧΝΟΥΣ "ΞΕΧΝΑΕΙ" ΤΗΝ ΕΠΙΡΡΟΗ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΔΥΝΑΤΕΣ ΓΩΝΙΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΕΙΣ.
Στο προηγούμενο άρθρο που αναφέραμε για την μοτοσικλέτα του Θανάση Λέφα και γενικά περί ίχνος, κάστερ κλπ κλπ μιλούσαμε για μοτοσυκλέτες δρόμου τύπου superbike, τι γίνετε όμως στις διαδρομές MX όπου υπάρχουν αδύνατες γωνίες και προσκρούσεις στο μπροστινό σύστημα, τι επιπτώσεις έχει εκεί το ίχνος. Διαβάσαμε λοιπόν και σας γράφουμε παρακάτω ότι θεωρήσαμε ποιο κοντά στην θεωρία για την επιρροή που έχει το ίχνος σε αυτές τις συνθήκες.


"ένα υψηλό μηχανικό ίχνος είναι γνωστό πως μπορεί να κάνει την οδήγηση ενός ποδηλάτου ευκολότερη «χωρίς χέρια από την σταθερότητα που πατάμε πετάλι» και έτσι μένουμε υποκειμενικά σταθεροί, αλλά οι φοβισμένοι και ασταθής οδηγοί μπορεί να έχουν καλύτερο έλεγχο της μοτοσυκλέτας εάν το μηχανικό ίχνος είναι χαμηλό".


Η ΕΞΗΓΗΣΗ
Ο τροχός λοιπόν αγγίζει το έδαφος και εδράζεται στον άξονα γύρω από τον οποίο περιστρέφεται. Όταν η μοτοσικλέτα βρίσκετε σε ισορροπία το βάρος της κατευθύνετε προς τα κάτω και γίνετε μια αντίδραση προς το έδαφος ίση με την δράση του βάρους της μοτοσικλέτας και υπάρχει και μια ώθηση προς τα επάνω. Αυτή η ανοδική ώθηση κάνει ολόκληρη διαδρομή και φτάνει στον άξονα γύρω από τον οποίο περιστρέφεται ο τροχός. Ο άξονας με την σειρά του παραλαμβάνει τις περιστροφικές και κατακόρυφες δυνάμεις αλλά στην εμπρόσθια ανάρτηση μεταβιβάζει μόνο της κατακόρυφες δυνάμεις από τις προσκρούσεις και όχι τις περιστροφικές του τροχού. Όταν γίνονται οι προσκρούσεις πολύ γρήγορα και ταχύτατα, τα συνεχώς αυξανόμενα φορτία παραλαμβάνονται από την βύθιση της εμπρόσθιας ανάρτησης και “δεν δημιουργούνται προβλήματα” από τις περιστροφικές δυνάμεις.

ΩΣΤΟΣΟ
Όταν έχουμε υπέρτατες κλίσεις σε σημείο, φανταστείτε σημείο που να ακουμπούν και ο γοφοί τέρμα κάτω στο έδαφος (μπερμ στο χώμα ή σε μεγάλη ολίσθηση σε supermoto). Το βάρος της μοτοσικλέτας ακόμη και σε αυτή την περίπτωση κατευθύνεται και πάλι κατ' ευθείαν κάτω στο σημείο επαφών των τροχών, και το έδαφος ωθεί άμεσα με τις ίδιες δυνάμεις προς την αντίθετη κατεύθυνση από το ίδιο σημείο επαφής του ελαστικού με το έδαφος. Σε περίπτωση που έχουμε τέτοιες κλίσεις οι δυνάμεις από το έδαφος που ωθούν την εμπρόσθια ανάρτηση δεν είναι πλέον παράλληλες με την ανάρτηση αλλά τείνουν να γίνουν κάθετες (τι βρήκα και διάβασα πάλι ρε π@@@στι μου). Δεδομένου ότι αυτές οι δυνάμεις είναι από την κάτω πλευρά από τον άξονα οδήγησης του τροχού “χρησιμοποιούν” την απόσταση του ίχνους σαν μοχλό να περιστρέψουν την εμπρόσθια ανάρτηση. Επομένως εδώ βλέπουμε ότι μεγαλύτερο ίχνος για την ισορροπία της μοτοσυκλέτας σε απλή πορεία είναι ας πούμε η αιτία του κακού καθώς σε μεγάλες κλίσεις δημιουργούνται περιστροφικές δυνάμεις (για τις ψηλές χωμάτινες η supermoto μοτοσικλέτες). Τώρα στις μοτοσικλέτες superbike που οδηγούνται σε έναν επίπεδο δρόμο, αυτή η μόνη δύναμη οδήγησης είναι σταθερή και προβλέψιμη έτσι δεν δημιουργεί προβλήματα στον χειρισμό. Οι μεγάλη διάσταση ίχνους απαιτεί ελαφρώς περισσότερη δύναμη από τους αναβάτες (αλλά ακόμα και πάλι είναι ασήμαντες), αλλά χωρίς τις προσκρούσεις που υπάρχουν στις μοτοσυκλέτες MX τα πράγματα είναι ήρεμα και προβλέψιμα. Για να βεβαιωθείτε για τις δυνάμεις του ίχνους κρατήστε την μοτοσικλέτα σας σε ευθεία από την άκρη της σέλας και στην συνέχεια δώστε μια κλίση προς μια πλευρά δεξιά η αριστερά και προσέξτε την στροφή που θα κάνει ο εμπρόσθιος τροχός προς την πλευρά που γείρατε την μοτοσυκλέτα. Αυτό γίνεται λόγω του ότι το σημείο επαφής του τροχού στο οδόστρωμα είναι κάτω από τον άξονα οδήγησης του τροχού.

OΜΩΣ
Σε μια μοτοσικλέτα ΜΧ τα πράγματα είναι διαφορετικά καθώς ο χειρισμός της μοτοσυκλέτας γίνετε σε κλίσεις με ταυτόχρονες προσκρούσεις. Όταν δημιουργείτε μια πρόσκρουση η φόρτιση ‘η οι δυνάμεις που ασκούνται στα ελαστικά καλύτερα, είναι πολύ μεγαλύτερες απ’ ότι θα ήταν αν η μοτοσικλέτα φρενάριζε με πολλά χιλιόμετρα η απλά ήταν σε κατάσταση ισορροπίας από το ίδιο της το βάρος. Επομένως αντίστοιχα και οι δυνάμεις αντίδραση από το έδαφος κατά την πρόσκρουση θα είναι σαφέστατα πολύ μεγαλύτερες και συνεπώς όσο μεγαλύτερες κλίσεις έχουμε κατά την διάρκεια της πρόσκρουσης τόσο μεγαλύτερες θα είναι οι περιστροφικές η αλλιώς δυνάμεις ανατροπής προς την εμπρόσθια ανάρτηση.

ΤΕΛΙΚΑ
Το “πολύ” θέλει πολύ προσπάθεια για το στρίψιμο και αντίστοιχα φέρνει πολύ μεγαλύτερες δυνάμεις τις οποίες πρέπει να χειριστούμε με το εμπρόσθιο σύστημα. Επίσης δημιουργεί δυνάμεις αυτόνομου στριψίματος και όλη αυτή η αυτόνομη λειτουργία έρχεται την στιγμή που εμείς είμαστε σε μια μεγάλη κλίση και μπορεί να φορτίζουμε το μπροστινό από ένα μπέρμ ή το χτύπημα μιας κορυφής μιας στροφής. Από την στιγμή που το ίχνος λοιπόν είναι ένα κύριο χαρακτηριστικό για την ισορροπία και γενικά ένα από τα σημαντικότερα δεδομένα για την γεωμετρία της μοτοσυκλέτας δεν μπορούμε να επέμβουμε παρά μόνο ελάχιστα καθώς διαφοροποιώντας το ίχνος αλλάζουμε κατά κόρον την συμπεριφορά της καλής μας. Αυτή τη στιγμή η ποιο συμβατή λύση είναι ένα σταμπιλιζατέρ του τύπου που φαίνεται παρακάτω στην εικόνα, όπως το χρησιμοποιεί η Honda στα crf. Το συγκεκριμένο σταμπιλιζατερ δεν είναι παράδειγμα προς μίμηση καθώς δεν έχει αξιόλογες ρυθμίσεις ωστόσο ένα σταμπιλιζατέρ after market με αυτή την διάταξη όμως μπορεί να βοηθήσει αισθητά την μείωση των δυνάμεων ανατροπής που δημιουργούνται ως προς την ανάρτηση.

Image

Πηγή : Moto-news.blogspot.com

_________________
YOU ONLY LIVE ONCE


Fri Apr 09, 2021 12:22 pm
Profile Send private message
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.