Οι τροχοί των μοτοσικλετών που φέρουν ABS διαθέτουν από έναν μεταλλικό δακτύλιο με εγκοπές ή τρύπες, τοποθετημένο σε κάθε τροχό με έδραση είτε στους δίσκους, ή στο κέντρο της ζάντας. Απέναντι από κάθε δακτύλιο υπάρχει ένας αισθητήρας, ο οποίος διαβάζει την περιστροφή του. Οι αισθητήρες και των 2 τροχών είναι συνδεδεμένοι με την κεντρική ηλεκτρουδραυλική μονάδα του συστήματος ABS, η οποία με την σειρά της είναι συνδεδεμένη με το κύκλωμα πίεσης των φρένων.

Μόλις ο αισθητήρας κάποιου τροχού ανιχνεύση την τάση της γωνιακής ταχύτητας (της περιστροφίας δηλαδή) να μηδενιστεί (στην ακινητοποίηση του τροχού) τότε η κεντρική μονάδα δίνει εντολή σε μια ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα να ανοίξει, διοχετεύοντας μέρος από το υγρό των φρένων που μεταφέρει την πίεση στην αντίστοιχη δαγκάνα, σε ένα δευτερεύον κύκλωμα.

Μια ηλεκτρική αντλία διατηρεί την πίεση στο βασικό κύκλωμα, ώστε να μην μηδενιστέι και μείνει ο οδηγός χωρίς φρένα. Όταν η ηλεκτρονική μονάδα διαγνώσει οτι ο κίνδυνος μπλοκαρίσματος απομακρύνθηκε, η βαλβίδα κλέινει και η πίεση στο σύστημα των φρένων αποκαθίσταται.

Εάν ο τροχός ξαναφτάσει στα όρια πρόσφυσης με συνέπεια το μπλοκάρισμα, τότε η βαλβίδα ανοίγει πάλι μειονώνοντας την πίεση στο κύκλωμα των φρένων. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται πολλές φορές το δευτερόλεπτο, μέχρι να αφήσει ο οδηγός την μανέτα και να αποκατασταθεί η πρόσφυση ή να εκλείψει η ανάγκη οριακής επιβράδυνσης.

Για την λειτουργία του ΑBS κρίσιμο και καθοριστικό είναι το ¨πότε” θα επιλέξει το σύστημα να ενεργοποιηθεί. Ιδανικά μετρώντας συνεχώς την περιστροφή των τροχών, το ABS ενεργοποιείται ένα κλάσμα του δευτερολέπτου πριν ακινητοποιηθεί ο τροχός.

Μόλις η γωνιακή ταχύτητα αυξηθεί πρέπει να επιτρέψει πάλι ακαριαία την επαναφορά της υδραυλικής πίεσης στις δαγκάνες, μέχρι να νιώσει οτι πλησιάζει πάλι το μπλοκάρισμα. Αυτός είναι ένας εξαιρετικά ταχύς και βίαιος κύκλος λειτουργίας που επαναλαμβάνεται πολλές φορές το δευτερόλεπτο.

Στις μοτοσικλέτες υπάρχουν περιορισμοί ρεύματος (μεγάλη καταναλωση και μικρή μπαταρία), όγκου χωροταξίας και κόστους (μικρότερος όγκος παραγωγής,μεγαλύτερη επιβάρυνση ανά μονάδα εγκατεστημένη).

Η λειτουργία του ABS γίνεται αισθητή στην μανέτα ή στο πεντάλ σαν διακριτές δονήσεις. Συνήθως το ABS απενεργοποιείται μόλις η ταχύτητα πέσει κάτω από ένα όριο (10 χλμ/ώρα) γιατί αλλιώς θα ήταν αδύνατο να ακινητοποιηθεί η μοτοσικλέτα.

Είναι οι αποστάσεις φρεναρίσματος μεγαλύτερες σε μια μοτοσυκλέτα με ABS;

Η απόσταση φρεναρίσματος μιας μοτοσυκλετας εξαρτάται από την ταχύτητά της, το βάρος της και τη συνολική δύναμη φρεναρίσματος και στους δυο τροχούς. Το καλύτερο φρενάρισμα επιτυγχάνεται όταν η ολίσθηση μεταξύ τροχών και δρόμου φθάσει ένα συγκεκριμένο όριο (μεταξύ 10% και 40%). Αν ο τροχός ολισθαίνει περισσότερο, η δύναμη φρεναρίσματος, η κατευθυντικότητα και η σταθερότητα του οχηματος μειώνονται, ενώ η απόσταση φρεναρίσματος αυξάνεται.

Στην περίπτωση πλήρους φρεναρίσματος με ΑBS, το σύστημα αναλαμβάνει να ασκήσει τη μέγιστη επιτρεπόμενη δύναμη (δηλαδή μέχρι το επιτρεπτό όριο ολίσθησης) σε κάθε έναν από τους δυο τροχούς, ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό φρενάρισμα. Έτσι, το ABS εξασφαλίζει σημαντικά μικρότερες αποστάσεις φρεναρίσματος, σε στεγνή και κυρίως βρεγμένη άσφαλτο ή σε πάγο.

Προσοχή! Σε μαλακό χιόνι ή χαλίκι και μόνο εκεί, η απόσταση φρεναρίσματος με ABS ενδέχεται να είναι αυξημένη. (Εκει φυσικα δεν έχουμε καμμοια δουλεία με τις μοτό)

Έχω φρένα αν χαλάσει το σύστημα ABS;

Ναι. Στην περίπτωση βλάβης στο σύστημα ABS, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου απενεργοποιεί το σύστημα. Τα μηχανικά μέρη του συστήματος φρένων, όπως είναι λογικό δεν επηρεάζονται, οπότε το οχημα φρενάρει κανονικά. Όμως, οι τροχοί τώρα είναι πιθανό να μπλοκάρουν σε ένα έντονο φρενάρισμα. Στην περίπτωση βλάβης, ο οδηγός προειδοποιείται από μια ενδεικτική λυχνία στο ταμπλό.

Αν αυτή δεν σβήσει σύντομα, μόλις ξεκινήσει ο κινητήρας, ή αν μένει αναμμένη κατά την οδήγηση, αυτό σημαίνει ότι υπάρχει βλάβη στο σύστημα και το αυτοκίνητο θα πρέπει να ελεγχθεί το συντομότερο δυνατό σ’ ένα εξουσιοδοτημένο συνεργείο.

Μερικές φορές πατώντας την μανετα του φρένου νιώθω κραδασμό.Είναι σύμπτωμα βλάβης;

Δεν είναι σύμπτωμα βλάβης, αλλά αντίθετα είναι ένδειξη σωστής λειτουργίας του συστήματος. Εκείνη τη στιγμή, το σύστημα βρίσκεται στη φάση ρύθμισης της πίεσης. Όταν πατώντας το φρένο, ένας ή περισσότεροι τροχοί τείνουν να μπλοκάρουν, η μονάδα ελέγχου ενεργοποιεί τις ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες ώστε να μειωθεί η πίεση φρεναρίσματος στους επηρεαζόμενους τροχούς και να περιστραφούν κανονικά.

Κάθε φορά που συμβαίνει αυτό, το υγρό φρένων ρέει προς το δοχείο υγρών σπρώχνοντας την μανετα προς τα εξω. Για να εμποδιστεί αυτό, η μονάδα ελέγχου του ABS θέτει σε λειτουργία μία υδραυλική αντλία με διπλά έμβολα. Αυτό ακριβώς είναι που προκαλεί τον κραδασμό στην μανετα.

Προσοχή! Προσπαθήστε να ξεπεράσετε το ένστικτό σας, που σας οδηγεί στη μείωση της πίεσης της μανετας του φρένου όταν αισθανθείτε αυτόν τον κραδασμό στο χερι σας. Με αυτόν τον τρόπο, αυξάνετε την απόσταση φρεναρίσματος!

Σε γενικες γραμμες!

Σκοπός του ABS (Αντιμπλοκαριστικού συστήματος φρεναρίσματος) είναι να παρέχει το μέγιστο φρενάρισμα όταν απαιτείται χωρίς ναμπλοκάρουν οι τροχοί. Η μεγαλύτερη δύναμη φρεναρίσματος μεταξύ οδοστρώματος και ελαστικών παρουσιάζεται λίγο πριν το σημείο μπλοκαρίσματος. Όταν το ελαστικό μπλοκάρει, γλιστράει στο οδόστρωμα και ο αναβάτης χάνει τον έλεγχο κατεύθυνσης επειδή κατά το στρίψιμο απαιτείται η πλευρική δύναμη της κεντρομόλου που κρατάει τη μοτοσικλέτα μέσα στη στροφή και χάνεται κατά το μπλοκάρισμα.

Οι μοτοσικλέτες δε μπορούν να ισορροπήσουν από μόνες τους παρά μόνο από τη δύναμη που ασκεί ο αναβάτης στο τιμόνι στις χαμηλές ταχύτητες ενώ στις ψηλότερες ισσοροπούν λόγω του φαινόμενου γυροσκοπίου των δύο τροχών και κυρίως του μπροστινού. Αν οι τροχοί σταματήσουν να περιστρέφονται για πάνω από 0,5 sec η μοτοσικλέτα έρχεται ξαφνικά σε ασταθή κατάσταση.

Οι περισσότεροι αναβάτες γνωρίζουν ενστικτωδώς ότι αν ενεργοποιήσουν τα φρένα υπάρχει μια σωστή δοσολογία φρεναρίσματος ώστε να επιτύχουν το καλύτερο φρενάρισμα με όλες τις συνθήκες οδοστρώματος.

Είναι γνωστό ότι ένας στους δέκα αναβάτες πέφτει εξαιτίας του υπερφρεναρίσματος, αλλά επίσης πολλά ατυχήματα οφείλονται σε ανεπαρκή φρενάρισμα. Το ABS επιτρέπει στον αναβάτη να φρενάρει με όλη του τη δύναμη χωρίς να ρισκάρει το μπλοκάρισμα των τροχών, υπό την προϋπόθεση να είναι σε ευθεία πορεία. Σε ολισθηρά-βρεγμένα οδοστρώματα το ABS έχει σαφή υπεροχή φρεναρίσματος, ακόμα και από τους πλέον έμπειρους αναβάτες.

Επιπρόσθετα κατά τη μετάπτωση από στεγνό σε βρεγμένο οδόστρωμα ενώ φρενάρουμε απαιτείται αλλαγή πίεσης στα φρένα ώστε να μη μπλοκάρουν οι τροχοί. Το ABS το αντιλαμβάνεται αυτό ενώ οι περισσότεροι μοτοσικλετιστές όχι.

Το στρίψιμο είναι διαφορετική υπόθεση και ακόμη και με ABS δεν επιτρέπεται η μέγιστη ενεργοποίηση φρεναρίσματος. Όταν μηχανή και αναβάτης γέρνουν στη στροφή, το σημείο επαφής του ελαστικού με το δρόμο μετατοπίζεται μακριά από την κεντρική γραμμή του ελαστικού. Αν ο αναβάτης φρενάρει σε αυτήν την κατάσταση, η μοτοσικλέτα αυτόματα σηκώνεται από την πλαγιασμένη θέση και προσπαθεί να πάει ευθεία. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις το μέγιστο φρενάρισμα είναι αδύνατο.

Η αρχή λειτουργίας του ABS.

Όλα τα συστήματα ABS έχουν οδοντωτούς δίσκους στον εμπρός και πίσω άξονα ενώ μερικοί από αυτούς είναι προσαρμοσμένοι στις δισκόπλακες. Ενας αισθητήρας για κάθε συγκρότημα (μπρος-πίσω) είναι προσαρμοσμένος ώστε να “διαβάζει” τα δόντια του δίσκου ενώ η αναπτυσσόμενη τάση παρέχεται στη μονάδα ηλεκτρονικού ελέγχου ECU.

Συνήθως όταν ένας τροχός φτάσει στο σημείο να μπλοκάρει έχει διαφορετική ταχύτητα περιστροφής από τον άλλον. Η ECU διαβάζει τη διαφορά των δύο τροχών, όταν η διαφορά είναι περισσότερη του 30%, τότε δίνει εντολή στον αντίστοιχο ρυθμιστή πίεσης, ο οποίος είναι υδραυλικά συνδεδεμένος με το σύστημα φρένων. Ο ρυθμιστής πίεσης μειώνει την υδραυλική πίεση του φρένου που πάει να μπλοκάρει τον τροχό μέχρις ότου να μην εμφανίζονται ενδείξεις μπλοκαρίσματος και μετά αυξάνει πάλι την πίεση ως το σημείο μπλοκαρίσματος. Αυτή η διαδικασία επαναλαμβάνεται 4 έως 10 φορές το δευτερόλεπτο και για όσο ο αναβάτης διατηρεί την υψηλή πίεση στο φρένο και η ταχύτητα δεν πέφτει κάτω από ένα ορισμένο όριο (3-4 km/h) περίπου.

Μια άλλη λιγότερο συχνή περίπτωση είναι όταν έχουμε μπλοκάρισμα και των δύο τροχών. Τότε η ECU δίνει εντολή και ενεργοποιεί και τους δύο ρυθμιστές πίεσης.

Στα αυτοκίνητα με ABS παρατηρείται κατά την ενεργοποίηση του, ένα τρέμουλο στο πεντάλ του φρένου. Μερικά από τα συστήματα μοτοσικλετών ABS έχουν μια μονόδρομη βαλβίδα στο υδραυλικό σύστημα που αποτρέπει αυτή την αίσθηση.

Έχουν παρουσιαστεί διάφορα συστήματα ABS από διάφορους κατασκευαστές, η αρχή λειτουργίας όμως είναι ίδια. Όταν ο αναβάτης παρέχει πίεση μπλοκαρίσματος στα φρένα, ο ρυθμιστής πίεσης, μετά από εντολή από την ECU τη μειώνει, ώστε να αποφευχθεί το μπλοκάρισμα, μετά την επαναφέρει στην αρχική έως ότου φτάσει κοντά στο μπλοκάρισμα κ.ο.κ. μέχρις ότου η μοτοσικλέτα να επιβραδύνει στο επιθυμητό σημείο. Αυτή η διαδικασία παρέχει τη μέγιστη δυνατή επιβράδυνση και εξαλείφει τον κίνδυνο μπλοκαρίσματος.

Σωστά νούμερα ελαστικών και σωστές πιέσεις είναι πολύ σημαντικά για την καλή λειτουργία του ABS. Ο εμπρός και πίσω αισθητήρας ανιχνεύουν την ταχύτητα περιστροφής των τροχών που αν εμείς έχουμε αλλάξει διαστάσεις ή πιέσεις θα έχουμε εσφαλμένες λήψεις.

Πολλές μοτοσικλέτες έχουν ένα διακόπτη παράκαμψης του ABS στην περίπτωση που ο αναβάτης θέλει να το βγάλει εκτός λειτουργίας.

Υπάρχει επίσης ενδεικτικό led ABS στο καντράν που μας προειδοποιεί για τυχόν ανωμαλία, η οποία καταγράφεται στη μνήμη της ECU και διαβάζεται σε διαγνωστικό μηχάνημα που συνδέεται με το σύστημα.

Πηγή : http://www.vstrom.gr/forum/viewtopic.php?f=83&t=125