Τί έχει τελικά η εξάτμιση της μοτοσικλέτας μου και πρέπει να την αλλάξω;

Πρώτα απ’ όλα βάρος!Οι κατασκευαστές μοτοσικλετών στην προσπάθεια τους να καλύψουν τις προδιαγραφές θορύβου και καυσαερίων γεμίζουν τα τελικά με κάθε είδους διαφράγματα. Αυτά τα διαφράγματα, αλλά και ολόκληρο το σύστημα της εξάτμισης, για λόγους κόστους είναι συνήθως κατασκευασμένα από σχετικά φθηνά και… βαριά υλικά.Επίσης, για λόγους προδιαγραφών οι εργοστασιακές εξατμίσεις είναι αρκετά “κλειστές” με αποτέλεσμα ο κινητήρας να μην αποδίδει το maximum των δυνατοτήτων του.Αλλος λόγος για να αλλαχτεί η εργοστασιακή εξάτμιση, ο οποίος είναι άμεσο αποτέλεσμα των “φθηνών” υλικών, είναι το σάπισμα.Κατά την εκκίνηση του κινητήρα δημιουργείται υγρασία στο εσωτερικό της εξάτμισης, η οποία παραμένει με τη μορφή νερού και τη σαπίζει. Ακόμη και αν η εξάτμιση είναι αλουμινένια, συνήθως είναι μόνο το περίβλημα και όχι τα διαφράγματα.Τα διαφράγματα σαπίζουν και σπάνε το αλουμινένιο περίβλημα.Τέλος, ένας πολύ βασικός λόγος είναι η… εμφάνιση.Τα εργοστάσια δεν φροντίζουν ιδιαίτερα το συγκεκριμένο σημείο και η βελτίωση επιβάλλεται από τους… μερακλήδες.

Τι θα κερδίσω εάν αλλάξω την εξάτμιση της μοτοσικλέτας μου;

Ξεπερνώντας το αισθητικό θέμα, θα κερδίσετε κατ’ αρχάς μερικά κιλά. Το πόσα, εξαρτάται από την υπάρχουσα εξάτμιση, από την καινούργια που θα διαλέξετε και από τα χρήματα που θα διαθέσετε. Επειτα θα κερδίσετε σε απόδοση. Οι περισσότερες μοτοσικλέτες κερδίζουν μερικούς ίππους στις υψηλές στροφές. Βελτιώνεται παράλληλα η απόκριση στο γκάζι και η ευστροφία. Καλύπτεται η συνήθης “τρύπα” που έχουν τα περισσότερα τετρακύλινδρα στις4.000 – 5.000 ς.α.λ. που τα βοηθάει να καλύψουν τις προδιαγραφές θορύβου. Σίγουρα υπάρχει βελτίωση στην κατανάλωση.Οσον αφορά τον ήχο, δεν χρειάζεται να αναφέρουμε κάτι παραπάνω…Και τί χάνω;Φυσικά χρήματα!Οι after market εξατμίσεις δεν είναι φθηνές.Ακόμη και ένα απλό τελικό κοστίζει κοντά στα 300 Euro και δεν υπάρχει μεγάλη βελτίωση μόνο με αυτό.Η απόλυτη λύση, μία ολόκληρη racing μπορεί και να ξεπερνάει τα 900 EuroΕπειτα υπάρχει και το θέμα του θορύβου.Για να υπάρχει χειροπιαστή βελτίωση, θα πρέπει η νέα εξάτμιση να είναι αρκετά ελεύθερη, αλλά οι ελεύθερες κάνουν θόρυβο, θόρυβο παράνομο…Ταυτόχρονα, μια ελεύθερη εξάτμιση δίνει κάποιους ίππους ψηλά, αλλά αφαιρεί ροπή χαμηλά. Επίσης, συνήθως απαιτείται αλλαγή στο jetting των καρμπιρατέρ, ρύθμιση που για να γίνει σωστά απαιτεί εξειδικευμένο μηχανικό με δυναμόμετρο, δηλαδή κι άλλα χρήματα.Τέλος, υπάρχει πάντα η περίπτωση όπου η καινούργια εξάτμιση να είναι κακοσχεδιασμένη, οπότε θα έχετε πληρώσει απλώς για να θορυβείτε…

Δηλαδή δεν πωλούνται όλες οι εξατμίσεις νόμιμα;

Φυσικά και πωλούνται νόμιμα, απλώς δεν κυκλοφορούν νόμιμα…Για να είμαστε ακριβείς, υπάρχουν δύο ειδών εξατμίσεις: Οι νόμιμες και οι μη νόμιμες. Οι νόμιμες (street legal) καλύπτουν τις προδιαγραφές θορύβου και μπορούν και κυκλοφορούν νόμιμα στο δρόμο.Οι… άλλες, είναι αυτές που γράφουν “for racing use only” και σύμφωνα με αυτό προορίζονται μόνο για αγωνιστική χρήση.Τώρα το πως γίνεται και οι περισσότερες είναι για μοτοσικλέτες για τις οποίες δεν υπάρχει κάποια κατηγορία αγώνων (π.χ. FZR 1000, CBR 900RR κ,λπ.), δεν αφορά εμάς….Η δουλειά είναι ότι, τουλάχιστον ο πωλητής, είναι καλυμμένος. Ο αγοραστής, όμως, θα πρέπει να αποφεύγει την αστυνομία… Ρίξτε μια ματιά στον τιμοκατάλογο… Προστίμων καλού – κακού.Ερωτήσεις που δεν ξέρετε ότι θέλετε να κάνετε.

Τι τύποι εξατμίσεων υπάρχουν ;

Τώρα μάλιστα… Υπάρχουν πολλοί τύποι εξατμίσεων, ανάλογα με τον τρόπο διαχωρισμού. Ο πιο διαδεδομένος έχει να κάνει με τη στάθμη θορύβου που εκπέμπεται από το σιγαστήρα. Υπάρχουν δύο ειδών εξατμίσεις και είναι αυτές που είπαμε προηγουμένως: Οι street legal και οι racing. Οι street legal εκπέμπουν ηχητική στάθμη το πολύ μέχρι 85 dB, που είναι το όριο σύμφωνα με τις περισσότερες Ευρωπαϊκές προδιαγραφές θορύβου, δηλαδή λίγο περισσότερο από τις εργοστασιακές εξατμίσεις, αλλά και η βελτίωση που προσφέρουν στην απόδοση είναι μικρή. Το εσωτερικό των street legal εξατμίσεων είναι παρόμοιο με των εργοστασιακών, γεμάτο διαφράγματα ανάκλασης που μειώνουν την πίεση των εξερχόμενων καυσαερίων μειώνοντας έτσι το θόρυβο, αλλά αυξάνοντας ταυτόχρονα και τις απώλειες ροής. Η ουσιαστική βελτίωση που προσφέρουν βρίσκεται στο βάρος, αφού χρησιμοποιούνται ελαφρά υλικά.Αντίθετα, σημαντική βελτίωση στην απόδοση έχουμε με τις racing εξατμίσεις, αλλά η ηχητική στάθμη βρίσκεται μέχρι και πάνω από τα 100 dB, δηλαδή μακράν εκτός νόμου… Στο εσωτερικό μιας τέτοιας εξάτμισης δεν υπάρχει κανενός είδους ανακλαστήρας. Τα καυσαέρια οδηγούνται κατευθείαν στο περιβάλλον. Η ελάχιστη μείωση της πίεσης που είναι απαραίτητη για την ομαλή λειτουργία του κινητήρα, γίνεται περνώντας τα αέρια από ένα διάτρητο σωλήνα που περικλείεται από ηχομο-νωτικό υλικό. Γι’ αυτό και οι απώλειες ροής είναι οι μικρότερες δυνατές.

Ποιός ο λόγος να βάλω εξάτμιση από ανθρακονήματα;

Είναι όμορφη! Πέρα από αυτό, είναι και πολύ ελαφριά. Οχι τόσο πολύ όμως, ώστε να μην προτιμήσει κάποιος την αλουμινένια…Το μειονέκτημα που έχουν οι εξατμίσεις από ανθρακονήματα είναι ότι είναι ευάλωτες σε τυχόν πτώση. Σπάνε εύκολα και είναι ακριβές! Τωρα φαντάζομαστε την επόμενη ερώτηση…

Τί άλλο να προσέξω όταν αγοράζω μια εξάτμιση;

Δυστυχώς, όσο και να “σκίζει τα ιμάτια του” ο πωλητής για την αποτελεσματικότητα της εξάτμισης που πουλάει, η βελτίωση της απόδοσης πιστοποιείται μόνο επάνω στο δυναμόμετρο ή έστω στο δρόμο, δηλαδή όταν είναι πια πολύ αργά, αφού θα έχει ήδη αγοραστεί… Αυτό που είναι όμως ελέγξιμο είναι η ποιότητα κατασκευής. Ατρόχιστες ή οξειδωμένες κολλήσεις στις ενώσεις των σωληνώσεων δεν δείχνουν ιδιαίτερα φροντισμένη κατασκευή. Επίσης, κακοφινιρισμένες ή φτωχοβαμμένες επιφάνειες φωνάζουν “μακριά”! Αν αγοράσετε και χταπόδι, ρίξτε μια ματιά στο εσωτερικό, στο σημείο που ενώνονται οι σωλήνες. Ανωμαλίες λόγω κόλλησης σε εκείνο το σημείο υπόσχονται πολλούς στροβιλισμούς και χαμηλή απόδοση. Αν η διάμετρος των σωλήνων του χταποδιού είναι μικρότερη από αυτήν των εργοστασιακών που έχει ήδη η μοτοσικλέτα σας, δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος να το αγοράσετε. Ειδικά το χταπόδι, είναι εκτεθειμένο στις πέτρες που εκτοξεύονται από τον εμπρός τροχό. Φροντίστε να δείχνει η βαφή του ότι θα αντέξει σε τέτοιες κακουχίες.

Θα χρειαστώ ανταλλακτικά για την καινούργια μου εξάτμιση;

Φυσικά! Εκτός από το περίβλημα του τελικού, το οποίο σε πιθανή πτώση μπορεί να χρειαστεί αλλαγή, το ίδιο ακριβώς μπορούν να πάθουν και όλα τα υπόλοιπα τμήματα. Επίσης, τα ζουάν -οι μικροί στεγανοποιητικοί δακτύλιοι που τοποθετούνται στις ενώσεις- είναι κατασκευασμένα από αμίαντο και χαλάνε εύκολα. Αντικατάσταση μπορεί να χρειαστεί και το ηχομονωτικό υλικό που βρίσκεται εντός του σιγαστήρα, το οποίο καίγεται από τα υπέρθερμα καυσαέρια. Φροντίστε ώστε το κατάστημα από το οποίο θα αγοράσετε την εξάτμιση να προσφέρει υποστήριξη σε ανταλλακτικά.

Πρέπει να αλλάξω και χταπόδι μαζί με το τελικό;

Η αλλαγή ολόκληρης της εξάτμισης,μαζί με το χταπόδι, είναι η ιδανική λύ*ση, όσον αφορά τη βελτίωση της απόδοσης του κινητήρα. Οι σχεδιαστές εξατμίσεων μελετούν τις εξατμίσεις τους έτσι, ώστε τελικό και χταπόδι να συνεργάζονται μεταξύ τους. Συνήθως τα after market χταπόδια είναι πολύ πιο φροντισμένα από τα αντίστοιχα εργοστασιακά. Ειδικά αν έχετε racing διαθέσεις, η αλλαγή ολόκληρης της εξάτμισης επιβάλλεται. Η αλήθεια είναι ότι αλλάζοντας και το χταπόδι, το κόστος αυξάνεται κατακόρυφα αφού κοστίζει μόνο του παραπάνω από το τελικό, οπότε πρέπει κάποιος πρέπει να σταθμίσει τις ανάγκες του πρίν προχωρήσει σε μια τέτοια αγορά .Ερωτήσεις ολίγον… ψαγμένες

Πώς ακριβώς λειτουργεί μια εξάτμιση;

Η εξάτμιση είναι ο τελικός αγωγός των καυσαερίων προς το περιβάλλον. Η βασική της αποστολή είναι η μείωση του θορύβου που δημιουργείται λόγω της εξαγωγής των αερίων με υψηλή πίεση. Αυτό το επιτυγχάνει αυξάνοντας τις απώλειες ροής που εμφανίζονται κατά την κίνηση των αερίων, αλλά αυτές οι απώλειες μειώνουν ταυτόχρονα και την απόδοση του κινητήρα. Ετσι, πρέπει να επιτευχθεί η χρυσή τομή. Η ιδανική εξάτμιση θα ήταν ένας απλός σωλήνας με πολύ μεγάλο μήκος, αλλά η τοποθέτηση του σε όχημα και μάλιστα μοτοσικλέτα είναι απλώς αδύνατη. Ετσι, λοιπόν, το μήκος της εξάτμισης αυξάνεται κατασκευάζοντας ένα λαβύρινθο εντός του τελικού.Αυτός ο λαβύρινθος έχει τη μορφή αγωγών και διαφραγμάτων που ανακλούν τα αέρια, αλλάζοντας τους κατεύθυνση και μειώνοντας ταυτόχρονα την πίεση. Επειδή τα καυσαέρια κινούνται παλμικά, η σχεδίαση της εξάτμισης πρέπει να είναι τέτοια, ώστε η ανάκλαση τους να μην αντιτίθεται σε αυτήν την κίνηση, αλλά να τη βοηθά.

Χρειάζεται ρύθμιση το καρμπιρατέρ της μοτοσικλέτας μου;

Αλλάζοντας την εργοστασιακή εξάτμιση με μία πιο ελεύθερη, βελτιώνεται η ροή των αερίων σε ολόκληρο το σύστημα “αναπνοής” του κινητήρα, συμπεριλαμβανομένης και της εισαγωγής. Η δυνατότητα παροχής βενζίνης ενός καρμπιρατέρ είναι δεδομένη, και η μέγιστη είναι αυτή που επιτρέπει το κεντρικό ζιγκλέρ. Αν η ροή αυξηθεί σημαντικά με κάποια αρκετά ελεύθερη εξάτμιση, το καρμπιρατέρ δεν μπορεί να αυξήσει άλλο την παροχή σε βενζίνη, με αποτέλεσμα να αυξάνεται μόνο η ροή του αέρα και το καύσιμο μείγμα να γίνεται φτωχό. Εδώ απαιτείται αλλαγή του κύριου ζιγκλέρ με κάποιο μεγαλύτερο. Η σωστή ρύθμιση βρίσκεται μόνο μετά από δοκιμές. Η διαδικασία είναι αρκετά… επίπονη και καλό είναι να γίνεται στο δυναμόμετρο. Πάντως, αλλάζοντας μόνο το τελικό με κάποιο “νόμιμο”, συνήθως δεν απαιτείται αλλαγή των ζιγκλέρ.

Τί ακριβώς κάνουν οι ενώσεις στους λαιμούς;

Αυτό συναντάται σε ορισμένα χταπόδια τετρακύλινδρων. Η εξαγωγή δεν γίνεται ταυτόχρονα και στους τέσσερις κυλίνδρους, αλλά σε έναν κάθε φορά. Ενώνοντας τους λαιμούς εξαγωγής ανά δύο μεταξύ τους ή ακόμη και τους τέσσερις, τα καυσαέρια του κυλίνδρου που βρίσκεται στη φάση της εξαγωγής βρίσκουν διέξοδο και προς τους λαιμούς των υπολοίπων κυλίνδρων που εκείνη τη στιγμή δεν βρίσκονται σε λειτουργία. Αν μιλάμε για ένωση και των τεσσάρων λαιμών, είναι σαν να τετραπλασιάζεται η διατομή του αγωγού εξαγωγής κάθε κυλίνδρου. Η βαση ειναι τα 88db που βγαζει η εργοστασιακη εξατμιση.